طرز تهیه قرمه سبزی مجلسی

ظرف خورش قورمه سبزی خوشمزه و تزئین شده

قورمه سبزی یک غذای اصیل، تشریفاتی و سنتی برای ایرانیان به شمار می رود و یکی از محبوب ترین غذاهای ایرانی برای ما ایرانیان است. نکته ای که در پخت قورمه سبزی وجود دارد این است که در شهرهای مختلف از دستورهای مختلفی برای پخت این غذای پرطرفدار استفاده می شود که این تفاوت در ترکیب قورمه سبزی است.

بهترین ترکیب سبزی برای قورمه سبزی

برای اینکه بدانیم سبزی قورمه سبزی چه موادی دارد باید گفت که مواد ترکیب سبزی های مصرفی در سبزی قورمه ترکیبی از تره، گشنیز، جعفری، شنبلیله و اسفناج است. ما خرید سبزی سرخ شده از فروشگاه اینترنتی گل پونه را به بهترین قیمت به شما پیشنهاد می کنیم.
ترکیب سبزیجات قورمه سبزی متناسب با هر شهر متفاوت است. در واقع می توان گفت با توجه به اینکه اقلام و سبزیجات زیادی در آن منطقه کاشته می شوند، می توانید خورش قورمه سبزی را با طعم ها و عطرهای مختلف امتحان کنید.

ترکیبات سبزی قورمهنسبت سبزی
گشنیز۲۰۰ گرم
تره فرنگی۴۰۰ گرم
جعفری۴۰۰ گرم
شنبلیله۱۰۰ گرم
اسفناج۱۰۰ گرم

گشنیز

گشنیز خواص و فواید زیادی دارد که یکی از آنها این است که می تواند به عنوان یک عامل ضد میکروبی قوی عمل کند و از انتشار بیماری در بدن جلوگیری کند. از دیگر خواص این سبزی سرد و خشک می توان به رفع اسیدیته صفرا، رفع التهاب معده و افزایش اشتها اشاره کرد. استفاده از مقدار مناسبی سبزی گشنیز در قورمه سبزی می تواند طعم دل انگیزی به این اغذا دهد.

تره فرنگی

تره طعم متعادل تری نسبت به پیاز و پیازچه دارد و به همین دلیل محبوبیت زیادی دارد و در اکثر خورش های خانگی از آن استفاده می شود. این سبزی حاوی مواد معدنی و ویتامین هایی است که مهمترین آنها آهن است. از خواص تره می توان به ایجاد رایحه ای مطلوب در دهان و دندان، درمان بواسیر، افزایش قوای جنسی، بهبود هضم غذا و بهبود مشکلات گوارشی اشاره کرد. این سبزی با طبع گرم و خشک است.

جعفری

گیاه جعفری از نظر ویتامین و مواد معدنی بسیار غنی و شامل ویتامین A – ویتامین C – آهن – پتاسیم – سدیم و کلسیم -ویتامین B1 و B2 – فسفر – خاکستر – هیدراتهای کربن و مقدار کمی پروتیین است. که در ادامه به بررسی خواد دارویی آن می پردازیم.

حتما بخوانید  کشک در رژیم کتوژنیک

شنبلیله

شنبلیله به عنوان یکی از سبزی ها در تهیه خوراک‌های ایرانی مثل قرمه سبزی و کوفته برنجی همینطور اشکنه و دلمه استفاده می‌شود.
قورمه سبزی غذایی ایرانی و اصیل می باشد که با نکات پخت بسیار بسیار زیادی پخت خواهد داشت و یکی از این نکات استفاده از شنبلیله در این غذا می باشد که نکته استفاده از آن تفت دادن جداگانه این سبزی با لیموترش می باشد.

اسفناج

اسفناج سرشار از مواد معدنی و ویتامین است و افزودن آن به دستور العمل های خانگی برای سلامتی شما بسیار مفید است. از خواص اسفناج می توان به درمان دیابت، کاهش وزن، رفع تشنگی و رفع التهاب اشاره کرد.

بهترین روش گرفتن تلخی قورمه سبزی

متوجه اید که به دنبال راه‌هایی هستید که تلخی خورش سبزیجات را در قورمه سبزی کاهش دهند. درست است که حذف موادی که تلخی را ایجاد می‌کنند، می‌تواند مفید باشد. آب لیموی تازه می‌تواند تلخی را کاهش دهد و استفاده از آب لیموی تازه به جای آبلیموی کهنه توصیه می‌شود. همچنین، اضافه کردن اسفناج، گشنیز و سیب زمینی به خورش نیز می‌تواند به کاهش تلخی کمک کند.

درباره افزودن اسفناج و گشنیز، به نظر می‌رسد که این سبزیجات می‌توانند باعث تلطیف مزه‌ها و کاهش تلخی خورش شوند. همچنین، استفاده از سیب زمینی که به میزان کمی داخل خورش بریزید و قبل از پختن بیرون بیاورید نیز می‌تواند تلخی را کاهش دهد. همچنین، اضافه کردن یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی یا رب انار به خورش نیز می‌تواند تلخی را برطرف کند، اما باید به توازن میان مزه‌ها و اضافه نکردن مقدار زیادی از رب توجه کنید تا خورش ترش نشود.

در نهایت، برای کاهش تلخی خورش سبزیجات، می‌توانید با تست و تجربه‌ی خود روش مناسب را پیدا کنید. هر فرد می‌تواند سلیقه‌ای متفاوت داشته باشد، بنابراین ممکن است ترکیب مواد و روش‌های متفاوتی برای شما موثر باشد.

مواد لازم خورش قرمه سبزی مجلسی

  1. گوشت سرد نیم کیلو
  2. 1 عدد پیاز بزرگ
  3. 250 گرم روغن
  4. 5 تا 6 عدد لیمو عمانی
  5. لوبیاهای قرمز
  6. نیم پیمانه
  7. سبزی قورمه سبزی 1 کیلوگرم
  8. زردچوبه به میزان لازم
  9. نمک به میزان لازم
  10. فلفل به میزان لازم
مواد لازم یرای قرمه سبزی
  • نکته اول: سبزی خورش شامل تره، جعفری، گشنیز، شنبلیله و نعناع است.
  • نکته دوم: برای تهیه کاری سبزیجات از گوشت سرد و بدون استخوان استفاده کنید.
حتما بخوانید  خواص هل سبز برای سلامتی بدن

طرز تهیه قورمه سبزی خوشمزه

برای تهیه قورمه سبزی ابتدا حبوبات را از شب قبل در ظرف مناسبی خیس کنید و آب آن را چند بار عوض کنید تا لوبیا نرم و درشت شود و نفخ آن برطرف شود.
در مرحله بعد برای تهیه خورش سبزی، گوشت ها را تمیز کرده و سپس به صورت خورش خرد کنید. پیاز بزرگ را به قطعات کوچک خرد کنید. اگر دوست ندارید پیاز در غذا دیده شود، می توانید آن را رنده کنید.
ابتدا پیاز را با روغن در قابلمه مناسب تفت دهید سپس گوشت را اضافه کرده و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.

در مرحله بعد

زردچوبه و فلفل سیاه را به گوشت و پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا ادویه ها کاملا جذب گوشت و پیاز شوند.
سپس لوبیا قرمز را آبکش کنید و دوبار بشویید و به گوشت و پیاز اضافه کنید. آب را هم به این مواد اضافه می کنیم و حرارت می دهیم. این حرارت را تا نیم پز شدن گوشت ادامه می دهیم.
حالا برای تهیه باید سبزی خام خرد شده خود را که شامل تره، جعفری، گشنیز، شنبلیله و چند برگ نعناع می شود، تمیز کنید و سپس بشویید و بگذارید تا آب سبزیجات خشک شود. به مدت 15 دقیقه تفت دهید تا سبزیجات تیره و سرخ شوند. حالا وقت آن است که سبزیجات سرخ شده قرا به قابلمه خورش سبزی خود اضافه کنید.
در این مرحله از طرز تهیه قورمه سبزی باید ادویه های خود را به قورمه سبزی اضافه کنید، مانند طرز تهیه هر خورش ایرانی دیگر مانند خورش قیمه، خورش کرفس و …. برای قورمه سبزی فلفل و نمک کافی است اما شما می توانید با توجه به تجربه خود از آن استفاده کنید. از سایر ادویه ها استفاده کنید. بعد از چند جوش آمدن خورش، نوبت به اضافه کردن لیمو عمانی به غذا می رسد و دقت کنید که روی لیمو عمانی سوراخ های کوچکی ایجاد کنید تا غذا پخش شود.
به یاد داشته باشید که اگر لیمو عمانی شما تلخ است، طعم سوپ سبزیجات شما تلخ می شود، بنابراین اگر از کیفیت لیمو عمانی خود مطمئن نیستید، از پودر لیمو استفاده کنید. می توانید یک سوم لیوان آب هم به خورش اضافه کنید، البته این کاملا سلیقه ای است
ارتباط مستقیمی با خلق و خوی غذایی شما دارد. حالا صبر می کنیم تا غذا پخته شود. می دانیم که غذا زمانی پخته می شود که سطح روغنی روی غذا ظاهر شود.
بگذارید یک ساعت تا یک ساعت و نیم بپزد و بعد از اینکه از جا افتادن سبزی مطمئن شدید از روی گاز بردارید و با برنج سرو کنید.

مواد اصلی قرمه سبزی

از رب گوجه فرنگی استفاده کنید

یکی از راه های گرفتن تلخی خورش قورمه سبزی استفاده از یک قاشق رب گوجه فرنگی در خورش است. لازم به ذکر است که اگر مقدار رب گوجه فرنگی اضافه شده زیاد باشد طعم خورش خراب می شود.

حتما بخوانید  ادویه جات لازم در خانه

خورش قورمه سبزی جنوبی

جنوبی های کشور ما این خورش را کمی متفاوت تر از سایز استان ها می پزند. در این خورش از سیر سبز و شوید استفاده می کنند و طعمی جذاب به آن می دهند. با استفاده از فلفل سیاه این خورش را بسیار تند و تیز می کنند و همچنین سبزی آن را به قدری سرخ می کنند که تیره و به سوی سیاهی می رود.
پس حتما باید سبزی را بیش از حد معمول سرخ کنید تا رنگ سیاه بگیرد و در نهایت خورشی تیره رنگ پخته شود. همچنین حتما از فلفل قرمز و سیاه فراوان استفاده کنید تا به تندی مورد نظر برسد.

 قورمه سبزی جا افتاده مجلسی

حتما در مهمانی ها به جاافتادگی غذاها دقت کرده اید و شنیده اید که فلانی غذایش جا افتاده و یا برعکس. جا افتادن غذا در خورش به معنی آن است که زمانی که خورش را در طرف می کشیم مواد آن از هم جدا نباشد. به طور مثال در قورمه سبزی های مجلسی و جا افتاده، لوبیا و گوشت و سبزی نباید از هم جدا باشند.
همچنین یک نشانه دیگر که بتعث می شود خورشت شما جا افتاده باشد این است که زمانی که خورش را روی برنج می ریزیم آب قورمه سبزی در انتهای بشقاب جمع نشود. جهت جا افتادن خورش و جلوگیری از این اتفاق باید در انتهای آشپزی زمانی را اختصاص بدهید تا آب اضافی خورش بخار شود و شروع به روغن انداختن کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *