خواص کره بادام زمینی

کره بادوم زمینی در ظرف با طرح قلب

کره بادام زمینی یکی از بهترین منابع پروتئین است و می‌تواند باکیفیت‌ترین جایگزین غذایی برای بسیاری از میان‌وعده‌ها باشد. کره بادام زمینی توسط یک پزشک در دهه ۱۸۹۰ به‌عنوان جایگزین پروتئین برای افراد با مشکلات دندانی تولید شد و به‌تدریج، این محصول آمریکایی در سراسر اروپا و آسیا محبوبیت یافت. کره بادام زمینی از سالم‌ترین و کم‌ضررترین خوراکی‌ها محسوب می‌شود. در این مقاله قصد داریم درباره خواص کره بادام زمینی برای مردان، در بدنسازی، برای لاغری، چاقی و پوست صحبت کنیم. از شما دعوت می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

جدول ارزش غذایی کره بادام زمینی

ارزش غذایی این خوراکی در جدول (1) نشان داده شده است.

مواد مغذیمقدار
انرژی  632 کیلوکالری
کربوهیدرات22.7 گرم
پروتئین24 گرم
فیبر6.3 گرم
چربی49.4 گرم 
منیزیم193 میلی‌گرم
روی3.06 میلی‌گرم 
کلسیم50 میلی‌گرم
فسفر393 میلی‌گرم
منگنز 1.68 میلی‌گرم
سدیم221 میلی‌گرم
پتاسیم654 میلی‌گرم 
سلنیوم 20.2 میکروگرم 
مس0.54 میلی‌گرم
آهن1.85 میلی‌گرم
جدول (1): ارزش غذایی کره بادام زمینی

ویتامین‌های موجود در کره بادام زمینی، عبارتند از:

  1. ویتامین B1 (تیامین)
  2. ویتامین B3 (نیاسین)
  3. ویتامین B6 (پیریدوکسین)
  4. ویتامین B7 (بیوتین)
  5. ویتامین E (آلفا توکوفرول)

برخی از ترکیبات زیست‌فعال به‌نام ایزوفلاون‌ها نیز در کره بادام زمینی وجود دارند.

کالری یک قاشق کره بادام زمینی

یک قاشق کره بادام‌زمینی به طور معمول حدود چهارده تا پانزده گرم وزن دارد، و تقریباً ۹۰ تا ۱۰۰ کالری ارزش غذایی دارد. این نوع کره حاوی پروتئین و فیبر می‌باشد و با مصرف مقدار کمی از آن، احساس سیری و اشباع را بهبود می‌بخشد. این خصوصیت‌ها ممکن است به مدیریت وزن کمک کنند.

خواص کره بادام زمینی برای لاغری

کره بادام زمینی به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌کند. این اثر کاهشی ممکن است به‌دلیل وجود فیتواسترول‌ها (بتا سیتوسترول، کامپسترول و مستول) در آن باشد. این ترکیبات زیست‌فعال، ظاهرا جذب کلسترول را در بدن کاهش می‌دهند.

این کره خوش طعم یک میان‌وعده سالم برای افرادی است که می‌خواهند وزن کم کنند چون می‌تواند گرسنگی را برطرف کند و باعث شود مدت بیشتری احساس سیری کنند و به‌همین دلیل معمولا بهتر از میان‌وعده‌های کربوهیدراتی است. علاوه‌براین، چربی موجود در آن می‌تواند کالری سالمی را برای بدن فراهم کند. از سوی دیگر، چون این کره سرشار از ویتامین‌ها (B1، B3، B6، B7 و E) و مواد معدنی مختلف (کلسیم، آهن و روی) است، برای بدن بسیار مقوی و مفید است.

کره بادام زمینی با تست در ظرف سبز رنگ؛ صبحانه کامل مخصوص ورزش کاران

آیا مصرف کره بادام زمینی برای چاقی موثر است؟

کره بادام زمینی یک غذای پرکالری است. یک قاشق غذاخوری کره حاوی حدود ۱۰۰ کالری است که آن را تبدیل به گزینه‌ای عالی برای کسانی می‌کند که به‌دنبال افزایش وزن هستند. علاوه‌براین، سرشار از چربی‌های سالم و پروتئین است که هردو برای رشد عضلات و افزایش وزن ضروری هستند. با این‌حال، مهم است که به اندازه وعده‌ها توجه داشته باشید. متخصصان مصرف ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری کره بادام زمینی را در روز برای افزایش وزن توصیه می‌کنند. همچنین می‌توان آن را به‌عنوان میان‌وعده، قبل یا بعد از تمرینات ورزشی نیز مصرف کرد. پروتئین کره می‌تواند به ترمیم بافت عضلانی بعد از تمرین کمک کند و کربوهیدرات‌های آن می‌توانند انرژی مورد نیاز برای تامین انرژی را از طریق تمرین تامین کنند.

حتما بخوانید  خواص هل سبز برای سلامتی بدن

خواص کره بادام زمینی برای پوست

کره حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین E است. این ویتامین می‌تواند به تقویت و هیدراته ماندن پوست کمک کند و مانع از پیری زودرس شود. ویتامین E به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان محافظ عمل می‌کند که در جلوگیری از آسیب سلولی در اثر عوامل محیطی مانند اشعه UV نقش دارد. ویتامین B موجود در آن نیز به کاهش التهابات پوستی و جلوگیری از آفتاب‌سوختگی کمک می‌کند.

بیوتین، یکی دیگر از ویتامین‌های مهم موجود در بادام زمینی است که به تحریک تولید اسیدهای چرب سالم می‌پردازد. درواقع، با سطوح بالای آنتی‌اکسیدان موجود در هر قاشق کره بادام زمینی، می‌توانید از مزایای جلوگیری از لکه‌های پیری زودرس و حفاظت از پوست در برابر عوامل استرس‌زای روزمره مانند آلودگی یا خشکی هوا بهره ببرید.

کره بادام زمینی حاوی لوتئین است، یک آنتی اکسیدان دیگر که از پوست در برابر آسیب نور خورشید محافظت می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این کره می‌تواند به تسکین سوزش پوست و کاهش التهاب که اغلب همراه با بیماری‌های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و روزاسه است، کمک کند. خواص ضدباکتریایی موجود در آن نیز می‌تواند منجر به کاهش جوش و آکنه شود.

اثر خواص کره بادام زمینی در روتین زیبایی پوست در درازمدت قابل مشاهده است. برای افزایش فواید آن می‌توانید میوه‌های پوره‌شده یا عسل را با کره بادام زمینی مخلوط کنید تا فاکتور رطوبت‌رسانی را افزایش دهید. همچنین، می‌توانید از آن به‌عنوان ماسک صورت استفاده کنید. چربی‌های سالم و ویتامین E موجود در آن نیز می‌تواند به تغذیه و آبرسانی پوست شما کمک و آن را نرم و درخشان کند. کافی است یک لایه نازک کره بادام زمینی را روی صورت خود بمالید، بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند و سپس آن را با آب گرم بشویید. می‌توانید عسل یا آووکادو را هم به ماسک‌تان بیفزایید. عسل یک عامل ضدباکتری طبیعی است که می‌تواند به تسکین التهابات پوست کمک کند و آووکادو مملو از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که باعث آبرسانی و ترمیم پوست می‌شود.

سعی کنید مقداری کره بادام زمینی را به اسموتی صبحگاهی خود اضافه کنید، آن را همراه با موز روی نان تست بمالید یا تکه‌های سیب را به آن آغشته کنید. همچنین می‌توانید از آن به‌عنوان جایگزینی برای سایر روغن‌های آشپزی یا سس سالاد مورد علاقه‌تان استفاده کنید.

خواص کره بادام زمینی با سیب

خواص کره بادام زمینی برای مردان

کره بادام زمینی که به‌خاطر طعم شور و گس خود شناخته شده است، یک میان‌وعده محبوب برای تهیه ساندویچ، اسموتی، سس و شیرینی محسوب می‌شود. همچنین یک منبع عالی پروتئین است و در هر وعده ۲۸ گرمی بیش از ۷ گرم پروتئین دارد. پروتئین برای رشد و نمو، و همچنین برای بهبود زخم، ترمیم بافت، عملکرد سیستم ایمنی، و موارد دیگر مهم است. همچنین در افزایش قدرت و حمایت از رشد عضلانی مردان نقش دارد. بر اساس یک مطالعه، مصرف مکمل پودر بادام زمینی باعث افزایش توده عضلانی و قدرت در میان سالمندان می‌شود. همچنین، مصرف کره بادام زمینی به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی کم‌کالری باعث افزایش چربی‌سوزی و کاهش چربی بدن می‌شود.

بیماری قلبی یک مسئله رایج در بین مردان است و برخی غذاها، از جمله بادام زمینی، خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهند. این مغز، سرشار از چربی‌های چندگانه غیراشباع مانند اسید لینولئیک است که مانع از انسداد عروق می‌شود. یک بررسی نشان داد که خوردن بادام زمینی و آجیل‌های درختی حداقل ۲ بار در هفته با ٪۱۳ کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است. مطالعات دیگر نشان می‌دهد که مصرف بادام زمینی می‌تواند سطح کلسترول HDL (خوب) را افزایش دهد که ممکن است برای سلامت قلب نیز مفید باشد.

حتما بخوانید  لیست ادویه جات ضروری برای جهیزیه عروس

همچنین، بادام زمینی سرشار از آرژنین است، اسید آمینه‌ای که به اکسید نیتریک تبدیل می‌شود. اکسید نیتریک ترکیبی است که به گشاد شدن رگ‌های خونی برای بهبود جریان و گردش خون کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مکمل‌های آرژنین ممکن است به درمان اختلال نعوظ خفیف تا متوسط کمک کند. سایر مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده‌اند که آرژنین موجود در بادام زمینی می‌تواند کیفیت اسپرم را بهبود ببخشد و سطح تستوسترون را افزایش دهد. یکی دیگر از خواص کره بادام زمینی این است که منبع خوبی از رسوراترول است که از سلامت جنسی در مردان حمایت می‌کند. بااین‌حال، تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا کره بادام زمینی به‌طور خاص بر عملکرد جنسی تأثیر می‌گذارد یا خیر، مورد نیاز است.

کره بادام زمینی مخصوص ورزشکاران و بدنسازان برای تقویت بدن

کره بادام زمینی برای بدنسازی

کره بادام زمینی یک غذای اصلی در رژیم غذایی بسیاری از بدنسازان است. اگرچه این ماده مغذی، متراکم و مملو از چربی و پروتئین‌های سالم است، اما کالری زیادی نیز دارد. بنابراین، مقدار کره‌ای که باید بخورید به عوامل مختلفی مانند اهداف و سطح فعلی عملکرد شما بستگی دارد.

برای سالم ماندن و تمرین در سطح بالا، بدنسازان به رژیم غذایی غنی از مواد مغذی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارند. کره بادام زمینی سرشار از آنتی‌اکسیدان است که به محافظت در برابر آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد در خون کمک می‌کند. همچنین حاوی مقدار زیادی چربی تک غیراشباع است که با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است. بدنسازان باید به ازای هر 0.5 کیلوگرم از وزن بدن‌شان، در حدود 0.5 گرم چربی مصرف کنند که حدود یک‌سوم آن باید چربی تک غیراشباع باشد. کره بادام زمینی حاوی حدود ۳۵ گرم چربی تک غیراشباع در هر ۱۰۰ گرم است، بنابراین ۲ قاشق غذاخوری از آن برای یک بدنساز با وزن ۱۰۰ کیلوگرم، چربی تک غیراشباع روزانه را تامین می‌کند.

پروتئین نیز برای بدنسازان بسیار مهم است چون به ساخت و ترمیم فیبرهای عضلانی کمک می‌کند و در حمل مواد مغذی در بدن نقش دارد. توصیه کلی برای کسانی که به‌دنبال عضله‌سازی هستند، مصرف 1 گرم پروتئین به ازای هر 0.5 کیلوگرم وزن بدن است، اگرچه بسیاری از بدنسازان تا 2.5 گرم در هر 0.5 کیلوگرم از وزن بدن خود هم پروتئین مصرف می‌کنند.

کره بادام زمینی حاوی حدود 22 گرم پروتئین در هر 100 گرم است که فقط کمی کمتر از پروتئین گوشت مرغ یا گاو است. با این‌حال، از آن‌جایی که کره بادام زمینی دارای کالری متراکم است، نباید از آن همیشه به‌عنوان منبع اصلی پروتئین خود استفاده کنید و در عوض باید سعی کنید انواع پروتئین‌ها و چربی‌های سالم را هم در کنار آن به برنامه غذایی‌تان بیفزایید. اضافه کردن ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری از این کره به یک وعده غذایی در افزایش مصرف پروتئین موثر است.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورش ترش واش

بااین‌وجود، اگرچه خواص کره بادام زمینی زیاد است، اما بسته به نام تجاری، ممکن است بیش از ۶۰۰ کالری در هر ۱۰۰ گرم، انرژی داشته باشد و یک قاشق غذاخوری آن ممکن است بیش از ۲۵۰ کالری را فراهم کند اما اگر در تلاش برای افزایش وزن هستید، این مورد می‌تواند برایتان مفید باشد چون به مقدار زیادی غذای ساده و پرکالری نیاز دارید.

کره بادام زمینی را با چی بخوریم

کره بادام زمینی با چی بخوریم برای بدنسازی

می‌توانید کره بادام زمینی را روی نان تست بمالید یا از آن برای تهیه انواع میلک شیک، کاپ کیک، کلوچه، بستنی، ژله و دسر استفاده کنید. برخی افراد ۱ قاشق کره بادام زمینی را خالی می‌خورند. همچنین می‌توانید بیسکویت‌های معمولی را به کره بادام زمینی آغشته و نوش جان کنید. در مجموع، راه‌های زیادی برای گنجاندن این خوراکی خوشمزه به رژیم غذایی وجود دارد. در ادامه چند ایده جالب برایتان مثال می‌زنیم.

اسموتی‌ها و شیک‌ها: اضافه کردن ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری کره بادام زمینی به اسموتی یا شیک می‌تواند کالری اضافی، چربی‌های سالم و پروتئین روزانه را تامین کند. ۱ قاشق کره بادام زمینی را با موز، شیر و یک پیمانه پودر پروتئین ترکیب کنید تا یک میان‌وعده خوشمزه و سیرکننده بعد از تمرین داشته باشید.

آشپزی با کره بادام زمینی: کره بادام زمینی را می‌توان به‌عنوان جایگزینی برای کره یا روغن در بسیاری از دستور العمل‌های پخت و پز استفاده کرد. سعی کنید کره را به دستور پخت کلوچه یا شیرینی مورد علاقه خود اضافه کنید تا یک خوراکی مغذی و رضایت‌بخش داشته باشید.

تاپینگ میوه‌ها یا سبزیجات: کره بادام زمینی را می‌توان به‌عنوان دیپ (یک نوع سس) یا روی میوه‌ها و سبزیجات استفاده کرد. برش‌های سیب، موز یا تکه‌های هویج را به کره بادام‌زمینی آغشته کنید تا یک میان‌وعده خوشمزه و مقوی داشته باشید.

ساندویچ کره بادام زمینی با نان تست: ساندویچ کره بادام زمینی با نان تست، یک روش کلاسیک برای لذت بردن از خواص کره بادام زمینی است. اگر کمی موز یا عسل را هم به ساندویچ‌تان اضافه کنید، طعم خوشمزه‌تری پیدا خواهد کرد.

بهتر است کره طبیعی را انتخاب کنید که فقط حاوی بادام زمینی و نمک باشد، چون کره‌های آجیلی شیرین احتمالاً کالری بالاتر و قندهای فزودنی و چربی‌های ناسالم بیشتری دارند. در مجموع، کره بادام ‌زمینی می‌تواند یک مکمل سالم برای یک رژیم غذایی متعادل باشد، اما به‌دلیل محتوای کالری بالایی که دارد، توجه به اندازه وعده‌ها مهم است.

آیا کره بادام زمینی کلسترول دارد؟

کره بادام‌زمینی در اصل حاوی کلسترول نیست؛ زیرا گیاهی‌ها معمولاً کلسترول ندارند. اما، به عنوان یک محصول فرآوری‌شده، ممکن است افزودنی‌هایی که حاوی کلسترول هستند به آن اضافه شوند. به منظور اطمینان از مقدار کلسترول در محصول، به برچسب محصول توجه کنید.

سخن پایانی

کره بادام زمینی مملو از پروتئین، چربی‌های سالم و ویتامین‌هایی است که می‌توانند به تغذیه و تقویت بدن کمک کنند. از جمله خواص کره بادام زمینی علاوه‌بر خوشمزه و مقوی بودن، می‌توان به این موارد اشاره کرد که افزودن آن به وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌های موردعلاقه باعث تقویت پوست و مو، چاقی، لاغری، تقویت قوای جنسی و عضلات می‌شود. استفاده از این کره به‌صورت موضعی می‌تواند برای پوست و مو مفید باشد اما گنجاندن آن در رژیم غذایی هم در بهبود سلامت و زیبایی کلی موثر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *