خواص هل سبز برای سلامتی بدن

خواص و مضرات هل سبز

هل سبز یکی از ادویه های معطری است که ما ایرانی ها در چای و غذا از آن بسیار استفاده می کنیم و این ادویه فواید زیادی برای بهبود سلامتی دارد که شاید خیلی ها از این موضوع اطلاع نداشته باشند. بعضی از خواص آن می‌توان به حفظ سلامتی قلب، کاهش التهابات بدن و بهبود دستگاه تنفسی اشاره کرد. در ابتدای مقاله با هل و انواع آن آشنا می شوید و سپس با خواص و مضرات هل سبز نیز آشنا خواهید شد.
هل میوه ای کوچک به اندازه یک انگشت و دارای پوستی تیره است. میوه آن گیاهی است بسیار معطر و از خانواده زنجبیل است. هل به سه نوع تقسیم می شود:

  • هل سبز
  • هل سیاه
  • هل سفید

هل یک ادویه معطراست که نپال و بوتان دارد. امروزه در برخی از مناطق آسیا از جمله چین، ویتنام، مالزی، کره و ژاپن از این ادویه استفاده می شود. هل ملکه ادویه جات است و بعد از زعفران و وانیل یکی از گران ترین ادویه های دنیا به شمار می رود.برای خرید هل سبز با کیفیت میتوان به سایت گل پونه نیز مراجعه بفرمایید.

خواص هل سبز

ارزش غذایی هل سبز

وزارت کشاورزی آمریکا با تحقیقاتی که انجام داد اعلام کرد که 100 گرم هل حاوی 300 کیلو کالری انرژی میباشد، 68 گرم کربوهیدرات، 11 گرم پروتئین و 28 گرم فیبر غذایی است.
هل حاوی دو ریز مغذی مختلف مانند نیاسین، پیریدوکسین، ریبوگلاوین، تیامین، ویتامین A، ویتامین C، سدیم، پتاسیم، کلسیم، مس، آهن، منگنز، منیزیم، فسفر و روی است. هل حاوی کلسترول نیست.

هل سبز برای لاغری و کاهش وزن

هل سبز حاوی مقادیر زیادی فیبر است که باعث افزایش متابولیسم و کاهش اشتها می شود و ملاتونین موجود در هل روند چربی سوزی را افزایش می دهد.
برای کاهش وزن و چربی سوزی بهتر است مقداری پودر خرید هل سبز به چای یا قهوه خود اضافه کنید یا از هل به عنوان چای استفاده کنید. خرید هل سبز با کفیت را از فروشگاه های معتبر انجام دهید.

حتما بخوانید  رژیم فستینگ چند کیلو کم می‌کند؟

فواید هل سبز برای نوزادان و کودکان

هل سبز دارای ویتامین های فراوانی است که برای سلامتی کودکان مفید است، به عنوان مثال ویتامین C موجود در هل برای تقویت استخوان ها و حفظ سلامت دهان و دندان نوزادان و کودکان،ایجاد و ترمیم گلبول های قرمز خون مفید میباشد
در هل سبز تیامین وجود دارد و فواید زیادی برای تقویت سیستم عصبی و سلامت قلب نوزادان و کودکان نیز دارد. 

و آهن موجود در آن باعث تولید هموگلوبین خون، درمان کم خونی و افزایش انرژی نوزادان و کودکان می شود در.
روی که در هل سبز وجود دارد باعث بهبود هضم غذا در کودکان و افزایش اشتهای آنها می شود. همچنین استفاده از هل به دلیل تقویت کلیه ها برای کودکان مبتلا به شب ادراری مفید نیست.

هل سبز برای مردان

مصرف هل به تقویت قوای جنسی کمک می کند و به تدریج اختلال و ناتوانی جنسی را درمان می کند.

هل سبز در دوران بارداری

ااستفاده از هل در بارداری
هل سبز دارای محرک میباشد و مصرف زیاد ان برای زنان باردار مضر میباشد، اما مقدار هلی که برای طعم دادن و خوشمزه کردن به چای اضافه می شود مشکلی ندارد. دانستن خواص هل سبز می تواند در هنگام خرید هل سبز با کفیت به شما کمک کند. استفاده ار گرمی جات مانند

در بارداری باید متناسب با مقدار معمول باشد تا دچار مشکل نشوید.

خواص هل از نظر طب قدیم

جویدن دانه هل سبز بعد از مصرف غذا به هضم غذا کمک می کند و بوی نامطبوع را از دهان خارج می کند. دانه هل معده و روده را تقویت می کند. نوشیدن دم کرده هل سبزمشکلات گوارشی مانند کولیت، سوء هاضمه، نفخ معده را درمان می کند. تهوع و از ترشح بیش از حد اسید معده جلوگیری می کند. در سایت گل پونه علاوه بر خرید ادویه می توانید با تمام خواص و مضرات گیاهان دارویی و تمام ادویه ها آشنا شوید.

حتما بخوانید  ترکیب سبزی قورمه سبزی رستورانی‌

هل از ایجاد بلغم در گلو جلوگیری می کند و دانه های آن سینوس ها و برونش ها، بینی و سینه را از بلغم و ترشحات اضافی پاک می کند.
مصرف هل سبز باعث کاهش اضطراب و نگرانی می شود. قلب را تقویت می کند. هل یک ماده ضد نفخ است و باعث خروج گاز معده و روده از بدن می شود. دم کرده هل برای درمان استفراغ و حالت تهوع مفید است. سردرد را تسکین می دهد و حملات بیماری را کاهش می دهد.

فواید هل سبز

 صرع، مقداری هل در بینی خود مانند انفیه بگیرید. ادرار آور است. برای رفع زخم های دهان، دم کرده هل را در دهان غرغره کنید. هل برای تسکین دردهای روماتیسمی مفید است.
استفاده از هل بیماری های چشمی را برطرف می کند. استفاده از هل می تواند به کوچک شدن توده های فیبروم رحمی کمک کند. هل سبز همچنین شادی آور و خواب آورو همچنین بر طرف کننده خستگی و تقویت کننده حافظه نیز می باشد.از هل برای درمان سرماخوردگی و تب هم میتوان استفاده کرد.

چای شگفت انگیز هل و زنجبیل

برای سوزوندن چربی ها و پاکسازی بدن، هر روز صبح در قوری آب داغ (با دمای 80 درجه) مقداری هل سبز را یه همراه(یک دانه هل یا نصف قاشق چایخوری پودر هل)، زنجبیل (نصف قاشق چایخوری) و رازیانه (نصف قاشق چایخوری) بریزید. و بگذارید 5 دقیقه دم بکشد و سپس بنوشید.

خواص هل


عوارض جانبی و مضرات هل سبز

همانطور که قبلا گفته شد مصرف هل باعث ایجاد گرما در بدن می شود، بنابراین خوردن مقدار زیادی از آن می تواند در بدن واکنش های مختلفی را ایجاد کند یا ممکن است نوعی ماده حساسیت زا وجود داشته باشد که باعث خارش و لکه های قرمز در بدن شود. بنابراین هل سبز باید به صورت کنترل شده مصرف شود.

آلرژی

برخی افراد به هل سبز و ادویه های گرم حساس هستند پس امکان دارد هنگام مصرف هل با مشکلاتی مانند اختلال در تنفس مواجه شوند. در چنین شرایطی، گرفتگی قفسه سینه و مشکلات گلو و درد قفسه سینه ممکن است رخ دهد. پس فقط مقدار کمی هل سبز بخورید. در عین حال گاهی هل باعث ایجاد دلمه های پوستی و لکه های قرمز می شود.

حتما بخوانید  بهترین زمان مصرف سرکه سیب برای لاغری

واکنش با داروها

در صورت مصرف دارو از هل اجتناب کنید. بنابراین هل نباید همزمان با داروها مصرف شود. به صورت کلی برخی معتقدند مصرف مواد گیاهی همچون هل، دارچین و غیره با مواد شیمیایی ممکن است تاثیرات منفی داشته باشد.

مشکلات دستگاه گوارش

ممکن است به دلیل مصرف زیاد هل سبز ، معده مشکل پیدا کند، زیرا دستگاه گوارش به دلیل مصرف زیاد هل نمی تواند فرآیند هضم را به درستی انجام دهد، بنابراین مشکلی شبیه سنگ کیسه صفرا یا مثانه ایجاد می شود. اگر فردی از هر نوع مشکل کلیه یا کیسه صفرا رنج می برد، از خوردن هل خودداری کند.

تورم در پوست

اگر بدن شما به هل حساس است، نباید هل سبز را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید. این می تواند برای پوست مضر باشد و باعث التهاب در پوست و همچنین درد شود. این مشکل در زمستان بیشتر است پس از هل زیاد استفاده نکنید.

سرگیجه و استفراغ

مصرف زیاد هل می تواند عوارض زیادی داشته باشد. به عنوان مثال، می تواند باعث استفراغ شود.

هل بطور کامل یا بصورت پودر

در مواردی که از هل سیاه استفاده می شود، معمولاً از کل غلاف بهمراه دانه سالم استفاده می کنن. غلاف ها پس از پختن دور ریخته می شوند، زیرا له کردن کل غلاف ناخوشایند است.
اگر از دستور هل سبز استفاده می کنید، به طور ایده آل با غلاف هل کامل شروع کنید. اگر پودر هل بخرید طعم چندانی نخواهد داشت زیرا اسانس های موجود در دانه هل پس از دور ریختن دانه ها نسبتاً سریع طعم خود را از دست می دهند. امیدواریم با خواندن این مطلب با خواص و مضرات هل سبز بطور کامل اشنا شده باشید.

خواصمضرات
بهبود دستگاه تنفسیتحریک سیستم گوارش
کاهش التهابات بدنترشح اسید معده
حفظ سلامتی قلبمصرف بیش از حد باعث اختلال در خواب میشود
کاهش خطر بیماری دیابتمصرف بیش از حد می تواند باعث یبوست شود
کاهش درد مفاصل ممکن است بعضی از افراد حساسیت داشته باشند
بهبود عملکرد دستگاه گوارشمصرف بیش از حد باعث سرگیجه و استفراغ
بهبود و تقویت حافظه
کمک به کاهش وزن
هل سبز فواید زیادی دارد که میتواند در بهبود سلامتی بدن ما کمک کند ولی مصرف بیشاز حد آن مضرات و علائم دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *