کشک در رژیم کتوژنیک

کشک در رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک یکی از محبوب‌ترین رژیم‌های غذایی است که به خاطر تأثیرات متعددش بر سلامتی و کاهش وزن، توجه علاقمندان بسیاری در سراسر جهان را به خود جلب کرده است. پایه‌های این روش تغذیه بر اصل کاهش مصرف کربوهیدرات و افزایش مصرف چربی شکل گرفته است. با این کار بدن به جای استفاده از قندها به عنوان منبع اصلی انرژی، روی سوزاندن چربی‌ها متمرکز می‌شود. اگرچه غالبا این‌گونه جا افتاده است که لبنیات در رژیم کتو جایی ندارند، اما دریافت پروتئین کافی برای سلامتی مهم است و نمی‌توان بدن را برای مدت طولانی از این منبع مهم غذایی محروم کرد. در این مطلب قصد داریم به ارزش غذایی کشک بپردازیم و سپس این موضوع را بررسی کنیم که آیا مصرف کشک در رژیم کتوژنیک آزاد است یا خیر. اگر در پروسه کاهش وزن قرار دارید و یا دلتان می‌خواهد از تناسب اندام خود با حفظ وزن مراقبت کنید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

آیا کشک مفید است؟

اکثر ما از مادربزرگ‌های خودمان زیاد شنیده‌ایم که کشک چقدر برای سلامتی مفید است. بسیاری از مادربزرگ‌ها به دخترانشان نصیحت می‌کردند که از کشک خشک به عنوان تنقلات برای بچه‌ها استفاده کنن؛ چراکه باعث افزایش قد می‌شود و میل کودکان به تنقلات ناسالم را کم می‌کند. واقعیت این است که امروزه محققان جهان حق را به مادربزرگ‌ها می‌دهند! کشک سرشار از فواید سلامتی است و مهم نیست که آن را می‌جوشانید و با نعنا داغ و پیاز داغ ترکیب می‌کنید یا از کشک‌های خشک برای عوض کردن مزه دهان در طول روز استفاده می‌کنید، در هر حال بهتر است این ماده لبنی مفید را در وعده‌های غذایی روزمره بگنجانید. با این اوصاف باید راهی برای مصرف کشک در رژیم کتوژنیک هم پیدا کرد.

ارزش غذایی کشک

اگر گمان می‌کنید با حذف کشک از وعده‌های غذایی خود چیزی را از دست نمی‌دهید، بهتر است درباره ارزش غذایی کشک بیشتر بدانید.

  • تامین آب مورد نیاز بدن

حدود 80 درصد کشک را آب تشکیل می‌دهد. بنابراین اگر روزانه از کشک استفاده کنید، احساس کم آبی نخواهید داشت. آب، بدن را هیدراته نگه می‌دارد و ضمن اینکه عملکرد دستگاه‌های مختلف بدن را تنظیم می‌کند به تناسب اندام شما نیز کمک خواهد کرد

  • سرشار از پروتئین

کشک سرشار از پروتئین است. این ماده لبنی تقریباً 12 درصد پروتئین دارد. مصرف پروتئین بیشتر، باعث می‌شود تا بدن کمتر احساس گرسنگی کند و کاهش اشتها مساوی است با کم خوردن و کاهش وزن. پروتئین موجود در لبنیات به شما کمک می‌کند احساس سیری داشته باشید. بنابراین مصرف کشک در رژیم کتوژنیک، سرعت متابولیسم را افزایش می‌دهد و فرایند کاهش وزن را آسان‌تر می‌کند. علاوه بر این اگر شما رژیم غذایی با پروتئین و لبنیات بالاتر را انتخاب کرده‌اید، باز هم می‌توانید با خیال آسوده از کشک استفاده کنید، زیرا به کاهش توده چربی و در عین حال افزایش عضله کمک می‌کند.

  • دارای میتونین
حتما بخوانید  خواص کره بادام زمینی

وجود مقادیر بالایی از متیونین در کشک یعنی این ماده مغذی می‌تواند با تولید کراتین نسبت عضله را به چربی بهبود ببخشد و در کاهش وزن موثر باشد. بنابراین با گنجاندن کشک در رژیم کتوژنیک یک اسید آمینه کاربردی را به بدن خود هدیه می‌کنید که می‌تواند از کبد شما در برابر چربی محافظت کند.

  • دارای سطوح پایینی از کربوهیدرات و لاکتوز

اگر شما به لاکتوز موجود در شیر حساسیت دارید، این بدان معنا نیست که دیگر فراورده‌های لبنی مانند کشک را هم نمی‌توانید استفاده کنید. افراد مبتلا به آلرژی نسبت به لاکتوز می‌توانند کشک مصرف کنند و آن را به راحتی هضم کنند. همچنین کشک فقط حدود 3 درصد کربوهیدرات دارد و رژیم کتو هم بر پایه مصرف بسیار کم کربوهیدرات شکل گرفته است. اگرچه مصرف برخی از لبنیات در این رژیم غذایی ممنوع است، اما مصرف کشک در رژیم کتوژنیک نه تنها ممانعتی ندارد، بلکه فواید سلامتی متعددی نیز با خود به ارمغان می‌آورد.

  • مقدار مناسب چربی

کشک طبیعی دارای 25 درصد چربی است. اسیدهای چرب تک غیراشباعی که اکسید نمی‌شوند و برای بدن مفید هستند. این ماده لبنی با این میزان چربی می‌تواند انرژی بدن را برای مدت طولانی‌تری تامین کند و از گرسنه شدن مداوم فرد بکاهد. با این حال هنگام خرید و انتخاب کشک در رژیم کتوژنیک، بهتر است جدول غذایی آن را بررسی کنید و با توجه به سبک تغذیه‌ای خود انواع کشک مناسب را انتخاب کنید. انواع بدون چربی کشک نیز در بازار موجود است که چربی آن کمتر از 0.2 درصد در نظر گرفته شده است. همچنین می‌توانید انواع کشک با چربی متوسط ​​با حدود 5 درصد چربی و کشک چرب با حدود 9 درصد  را انتخاب کنید.

  • غنی از فسفر و کلسیم
حتما بخوانید  بهترین زمان مصرف سرکه سیب برای لاغری

رژیم غذایی به معنای محرومیت از مواد مغذی نیست، بر عکس رژیم غذایی ایده‌آل باید بتواند نیاز بدن به مواد غنی را تامین کند. کشک از نظر فسفر و کلسیم کاملاً غنی است و گنجاندن آن در برنامه غذایی روزانه می‌تواند خواص سلامتی متعدد را نصیب بدن کند.

  • سرشار از ویتامین

کشک همچنین سرشار از ریبوفلاوین، ویتامین A، ویتامین B6، ویتامین B12 و اسید پانتوتنیک است.

  • حاوی اسید لاکتیک

کشک حاوی اسیدهای آلی مانند اسید لاکتیک است که به جذب مواد مغذی و ریز مغذی‌ها کمک می‌کند. اسید لاکتیک باعث افزایش ترشح هورمون رشد می‌شود. هورمون رشد، باعث چربی سوزی و پیداش عضله می‌شود. بنابراین مصرف کشک در رژیم کتوژنیک نه تنها به پروسه کاهش وزن شما آسیبی نمی‌زند، بلکه نقش یک مکمل مفید را بازی می‌کند.

فواید مصرف کشک در رژیم کتوژنیک

فواید مصرف کشک در رژیم کتوژنیک چیست

اگر رژیم کتوژنیک را در دستور کار دارید، حتما می‌دانید که باید مصرف لبنیات را در حد متوسط نگهدارید، زیرا لبنیات دارای کربوهیدرات هستند و رژیم کتو، یک رژیم کم کربوهیدرات است. کربوهیدراتی که شما باید به صورت روزانه مصرف کنید بین 25 تا 30 گرم است، بنابراین فواید کشک نباید باعث شود که بدون در نظر گرفتن نمودار تغذیه روزانه خود از این ماده مغذی استفاده کنید.

کشک حاوی مقادیر قابل توجهی چربی است که شما باید بنا به وضعیت سلامتی خود، آن را با درصد مورد نیاز تهیه کنید. چربی کشک باعث می‌شود تا هضم آن به زمان بیشتری نیاز داشته باشد و به شما کمک می‌کند مدت بیشتری سیر بمانید. البته لازم به یادآوری است که چربی این ماده لبنی از نوع دیر هضم و آزار دهنده نیست.

بنابراین کشک می‌تواند به شما کمک کند کمتر میان وعده بخورید. از آنجایی که این ماده لبنی می‌تواند به اندازه کافی پروتئین، چربی و کالری با ارزش را برای بدن تامین کند، باعث می‌شود تا کمتر در بین وعده‌های غذایی به دنبال غذا بگردید. در نتیجه با سرعت بیشتری به اهداف وزنی خود دست پیدا می‌کنید.

مصرف کشک در رژیم کتوژنیک

نکاتی که هنگام مصرف کشک در رژیم کتوژنیک باید بدانید

اگر رژیم کتو سرعت را انتخاب کرده‌اید، مواد غذایی محدودی هستند که شما اجازه مصرف آن را دارید. بنابراین برای اینکه کربوهیدرات بالا دریافت نکنید و فرایند کاهش وزن خود را به خطر نیندازید، بهتر است بدون مشورت با متخصص تغذیه، غذایی را به رژیم روزانه خود اضافه نکنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ادویه های فلافل آبادانی خانگی و درجه یک

کشک پاستوریزه مثل پنیر پاستوریزه دارای کربوهیدرات کمی است و مصرف کشک در رژیم کتوژنیک معمولی محدودیتی ندارد. پیش از مصرف حتما بسته‌بندی محصول را بررسی کنید تا از میزان کالری، چربی و کربوهیدرات آن مطمئن شوید. در نظر داشته باشید که مقدار کربوهیدرات بالا، رژیم کتو شما را بر هم خواهد زد.

کشک با توجه به نوع خشک یا تر بودن، میزان چربی و نوع برند، دارای ارزش غذایی متفاوتی است. بنابراین بررسی برچسب محصول را هرگز فراموش نکنید. با این وجود کشک در رژیم کتوژنیک شرایطی مشابه پنیر دارد. برای استفاده از مزایای این محصول لبنی از آن استفاده کنید، اما زیاده روی را کنار بگذارید.

همین الان اگر به وب‌سایت رسمی تولیدکنندگان بزرگ محصولات لبنی ایران سر بزنید، در بخش بلاگ توضیحات مختلفی درباره مصرف کشک در رژیم کتوژنیک داده شده است. برخی آن را ممنوع اعلام کرده‌اند و برخی دیگر بیان کرده‌اند که ممنوعیتی ندارد. این به این دلیل است که مقدار کربوهیدرات در انواع کشک متفاوت است. تولیدکننده‌ای که از وجود کربوهیدرات بالا در محصول خود مطمئن است، مجوز مصرف کشک در رژیم کتو را رد کرده است. این در حالی است که تولیدکننده دیگر مدعی است کشک تولیدی این برند، کربوهیدراتی معادل پنیر دارد و می‌تواند در رژیم غذایی روزانه جای بگیرد.

سخن پایانی

کشک، یکی از مواد لبنی ارزشمند است که گنجاندن آن در وعده‌های غذایی روزمره مساوی است با بهره‌مندی از انواع ویتامین‌های مفید، اسیدهای آمینه، چربی غیراشباع و فسفر. با این حال مصرف کشک در رژیم کتوژنیک باید با احتیاط انجام شود. اگر کتو شما کتو سرعتی است، توصیه می‌کنیم قید مصرف کشک را بزنید تا زمانی که به وزن دلخواه برسید و پایان رژیم را اعلام کنید.

اگر رژیم شما معمولی است حتما از کشک پاستوریزه با درصد کربوهیدرات کم استفاده کنید، تا هم زودتر به وزن دلخواه دست پیدا کنید و هم از فواید متعدد این محصول لبنی برخوردار شوید. قبل از مصرف هر نوع کشکی به شکل تر یا خشک، حتما اطلاعات محصول و حقایق تغذیه‌ای آن را بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *