میزان کالری کشک تازه

کالری کشک تازه

کشک یک محصول لبنی تخمیری و خوش عطر و طعم است. می‌توان آن را به غذاهای دیگر مانند آش و کشک بادمجان اضافه کرد یا به صورت ساده با نان و سبزیجات تازه مصرف کرد.

فواید سلامتی کشک، آن را به یک محصول لبنی پرمصرف در سراسر جهان تبدیل کرده است. برخی از افراد می‌پرسند که کشک چگونه می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟ و به همین دلیل به دنبال کالری کشک تازه هستند. در این مقاله، در مورد کالری کشک تازه، ارزش غذایی و فواید آن صحبت خواهیم کرد.

کشک تازه و ارزش غذایی آن

کالری کشک تازه و ارزش غذایی آن

از نظر محققان میزان کالری کشک تازه کاملا به شیری که برای تهیه آن استفاده می‌شود، بستگی دارد. مطمئنا کشک تهیه شده با شیر پُرچرب کالری بیشتری نسبت به کشک تهیه شده با شیر بدون چربی دارد.

یک فنجان کشک (معادل 128 گرم کشک) در مقایسه با همین مقدار شیر، کالری بیشتری دارد. 128 گرم کشک تازه و بدون چربی 100 کالری دارد، در حالی که 128 گرم شیر تقریبا 90 کالری دارد. به همین ترتیب، میزان پروتئین شیر 9 گرم و پروتئین کشک 11 گرم است. کالری یک فنجان کشک تازه که از شیر پُرچرب گاو تهیه شده باشد، 142 کالری است. طبق مطالعات انجام شده، 100 گرم کشک تازه حاوی مواد مغذی زیر است:

کالری کشک تازه و ارزش غذایی آن
کالری کشک تازه و ارزش غذایی آن
  • 4.2 گرم چربی شامل 2.658 گرم چربی‌های اشباع شده، 0.129 گرم چربی چند غیر اشباع و 1.194 گرم چربی تک ‌غیر اشباع
  • 14 میلی‌گرم کلسترول
  • 371 میلی‌گرم سدیم
  • 3.45 گرم کربوهیدرات
  • 1.3 گرم قند
  • 11.75 گرم پروتئین
  • 72 میلی‌گرم کلسیم
  • 0.13 میلی‌گرم آهن
  • 99 میلی‌گرم پتاسیم
  • 42 میکروگرم ویتامین A
فواید کشک برای سلامتی

فواید کشک برای سلامتی

کشک یک ماده غذایی سالم است، زیرا فواید زیادی برای بدن شما دارد. علاوه بر کالری کشک تازه که میزان معقولی دارد، از سایر مزایای مصرف روزانه کشک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورش ترش واش

به کاهش وزن کمک می‌کند

کشک از افزایش هورمون کورتیزول (هورمون استرس) در بدن جلوگیری می‌کند. کاهش سطح کورتیزول بدن را به سمت افزایش وزن سوق نمی‌دهد و در نتیجه به پیشگیری از چاقی کمک می‌کند.

همچنین کشک به عنوان یک چربی‌سوز عمل می‌کند. باعث می‌شود برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید و اشتها شما را کاهش می‌دهد. به همین دلیل، مصرف روزانه آن باعث کاهش وزن و شاخص توده بدنی (BMI) می‌شود. بنابراین، غیر از اندک بودن کالری کشک تازه، دلایل دیگری برای مصرف روزانه آن به منظور کاهش وزن نیز وجود دارد.

طبق یک مطالعه معتبر اگر روزانه کشک مصرف کنید، در مقایسه با پیروی از یک رژیم غذایی کم کالری می‌تواند به اندازه 61 درصد از چربی بدن و 22 درصد وزن بدن را کاهش دهد.

سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد

از نظر متخصصان تغذیه، کشک حاوی سویه‌های لاکتوباسیل و یک پروبیوتیک است. لاکتوباسیل نوعی باکتری مفید برای بهبود عملکرد روده است. به همین دلیل، مصرف منظم کشک فواید مختلف گوارشی دارد و مشکلات معده را تسکین می‌دهد. همچنین به بهبود سوءهاضمه، نفخ و اسهال و کاهش علائم سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) کمک می کند.

ثابت شده است که باکتری‌های خوب موجود در کشک برای تسکین یبوست و حفظ سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید هستند. پس از خوردن منظم کشک غافل نشوید!

به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند

کشک به عنوان منبع غنی از پروتئین، فسفر و کلسیم، برای سلامت استخوان‌ها بسیار مفید است. فسفر در کنار کلسیم، باعث تحریک رشد استخوان‌ها می‌شود. با افزایش سن، استخوان‌ها شروع به تحلیل رفتن می‌کنند و کلسیم خود را از دست می‌دهند که باعث شکننده و ضعیف شدن آنها می‌شود.

حتما بخوانید  خواص هل سبز برای سلامتی بدن

کلسیم و پروتئین موجود در کشک می‌توانند به افزایش تراکم استخوان‌ها کمک کنند. بنابراین این ماده غذایی به پیشگیری از پوکی استخوان، آرتریت و بروز مکرر شکستگی استخوان نیز کمک می‌کند.

فشار خون را کاهش می‌دهد

فشار خون بالا یکی از فاکتورهای خطر موثر در بروز بیماری قلبی است. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف روزانه کشک می‌تواند فشار خون را کاهش دهد. زیرا سرشار از پتاسیم است. افزایش پتاسیم در بدن روی کاهش سدیم خون و به تبع فشار خون موثر است.

بنابراین اگر از فشار خون بالا رنج می‌برید، بهتر است با توجه به پایین بودن کالری کشک تازه و خواص ضد فشار خون آن، آن را در برنامه غذایی خود بگنجانید. مصرف روزانه یک فنجان کشک می‌تواند به تنظیم فشار خون کمک زیادی کند.

اخیرا مشخص شده است که کشک با جلوگیری از تجمع کلسترول در رگ‌ها، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را نیز کاهش می‌دهد.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

باکتری‌های مفید موجود در کشک، به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و تقویت آن نیز کمک می‌کنند. به همین دلیل، توصیه می‌شود که کشک را هر روز مصرف کنید تا ایمنی بدن شما قوی‌تر شود و به مبارزه با عفونت‌ها کمک کند.

پاسخ به سوالات متداول

در این بخش می‌توانید پاسخ برخی از ابهامات ذهنی خود در مورد کالری کشک تازه و خواص کشک را بیابید.

1. آیا مصرف روزانه کشک می‌تواند منجر به افزایش وزن شود؟

این یک تصور اشتباه بزرگ است که خوردن کشک می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. برعکس، کشک یک ماده غذایی عالی است که می‌توانید برای مدیریت و کاهش وزن خود آن را مصرف کنید. با توجه به اینکه کالری کشک تازه نیز خیلی زیاد نیست. هر یک فنجان کشک نقریبا 100 تا 142 کالری دارد.

حتما بخوانید  کشک در رژیم کتوژنیک

2. بهتر است در چه ساعتی از روز کشک مصرف شود؟

کشک را می‌توان در هر زمانی از شبانه‌روز مصرف کرد. البته معمولا توصیه می‌شود کشک را در طول روز مصرف کنید و از مصرف آن در شب خودداری کنید. به خصوص اگر سابقه ابتلا به سنگ کلیه یا مشکلات کلیوی را دارید. با این وجود، اگر خیلی نگران هستید، در مورد بهترین زمان مصرف کشک با پزشک خود نیز مشورت کنید.

3. آیا همه افراد می‌توانند کشک مصرف کنند؟

بله، کشک را هر فردی در هر سنی می‌تواند مصرف کند. البته به جز افرادی که به گلوکز حساسیت دارند یا به شیر حساسیت دارند. قابل ذکر است که کشک لاکتوز کمتری نسبت به شیر دارد و همین میزان اندک نیز در بدن به گلوکز و گالاکتوز تجزیه می‌شود. به همین دلیل، افراد مبتلا به مشکل عدم تحمل لاکتوز می‌توانند کشک را مصرف کنند.

سخن آخر

بنابراین، کشک یک ماده غذایی مفید است که به طور گسترده در سراسر جهان مصرف می‌شود. این ماده غذایی بسیار سالم به بهبود هضم کمک زیادی می‌کند. همچنین مصرف روزانه آن در مدیریت وزن، بهبود فشار خون بالا، سلامت استخوان‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است. اکنون که کالری کشک تازه و فواید جادویی آن را می‌دانید، سعی کنید آن را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *