خواص چوب دارچین برای پوست و صورت

خواص چوب دارچین برای پوست

دارچین یک ادویه فوق‌العاده محبوب و پرطرفدار است که معمولاً در آشپزخانه‌های آسیایی یافت می‌شود و در پخت انواع غذاهای لذیذ ایرانی کاربرد دارد. این گیاه که در هند، سریلانکا و اندونزی به وفور رشد می‌کند و برای اهداف دارویی و زیبایی پوست و مو نیز استفاده می‌شود. چیزی که بسیاری از افراد نمی‌دانند این است که این ادویه معطر حاوی خواص زیادی برای پوست است. خواص چوب دارچین برای پوست را می‌توان از طریق روغن و پودر آن هم به دست آورد. از ماسک دارچین برای رفع عفونت‌های پوستی و از عطر آن برای رایحه‌درمانی نیز استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم درباره خواص این ادویه برای پوست صورت بیشتر صحبت کنیم. از شما دعوت می‌کنیم با ما همراه باشید.

خواص دارچین برای پوست

خواص دارچین برای پوست

دارچین یکی از قدیمی‌ترین ادویه‌های دنیا است و در گذشته یکی از گرانبهاترین اقلام در مصر باستان به‌شمار می‌رفت. اوژنول، روغنی است که از دارچین استخراج می‌شود و به‌عنوان یک بی‌حس‌کننده موضعی توسط دندانپزشکان به کار می‌رود. این ادویه تا حدی مهم است که در سوئد، ۴ اکتبر به‌عنوان روز ملی رول دارچین جشن گرفته می‌شود. در ادامه از خواص چوب دارچین برای پوست بیشتر خواهیم گفت.

خواص دارچین برای آکنه و جوش

خواص دارچین برای آکنه و جوش

دارچین حاوی خواص ضدعفونی‌کننده مخصوصی است که آن را به یک ماده عالی در درمان آکنه، جوش و جوش سرسیاه تبدیل می‌کند. پمادهای موضعی ساخته‌شده از این ادویه برای بازکردن منافذ پوست و رساندن اکسیژن به سطح پوست برای بهبود سریع آکنه و لک شناخته شده‌اند. کافی است مخلوطی از ۱ قاشق غذاخوری پودر دارچین و ۳ قاشق غذاخوری عسل را روی جوش‌ها بمالید، بگذارید ۲۰ دقیقه بماند و با آب گرم بشویید و سپس نتایج را ببینید. دقت داشته باشید که بیش از ۱ یا ۲ بار در هفته از این درمان استفاده نکنید، چون می‌تواند پوست را تحریک کند.

خواص دارچین برای رطوبت‌رسانی به پوست

افزودن دارچین به آب خوردن، نه‌تنها باعث آبرسانی پوست و طعم بهتر آب می‌شود، بلکه می‌تواند مجموعه‌ای از فواید مانند خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی و ضدسرطانی، سلامت قلب، کاهش کلسترول و کمک به کاهش وزن را هم به همراه داشته باشد. یکی از خواص چوب دارچین برای پوست، کاهش سرعت تولید AGEها و رطوبت‌رسانی به پوست است که در نتیجه از علائم پیری و خشکی پوست جلوگیری می‌کند. برای استفاده از این خاصیت دارچین هم کافی است چند قطره اسانس دارچین را با یک روغن حامل مانند روغن زیتون یا آرگان مخلوط کنید و با حرکات دایره‌ای ملایم روی صورت خود ماساژ دهید اما از مالیدن آن به اطراف چشم خودداری کنید. بعد از ۱۵ دقیقه با آب ولرم بشویید.

حتما بخوانید  خواص کشک در بدنسازی

توجه داشته باشید مصرف خوراکی دارچین در دوزهای بالا می‌تواند برای کبد ایجاد مسمومیت کند، بنابراین افرادی که بیماری کبدی دارند در مصرف آن باید احتیاط کنند. همچنین، تحقیقات کمی در مورد اثرات دارچین بر زنان باردار وجود دارد. درمجموع، اگر دارو مصرف می‌کنید یا مبتلا به یک بیماری خاص هستید، قبل از مصرف دارچین ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

برای نوشیدن دتاکس دارچین که به هیدراته شدن پوست کمک می‌کند، کمی آب را بجوشانید و چند تکه چوب دارچین را داخل آن بریزید و بگذارید بجوشد تا آب به رنگ قهوه‌ای تیره دربیاید. سپس مایع را از روی اجاق گاز بردارید، چوب دارچین‌ها را جدا کنید و بگذارید خنک شود. نوش جان!

خواص دارچین برای درمان خشکی پوست

اگر پوست شما همیشه خشک است، وقت آن است که دارچین را به روتین مراقبت از پوست‌تان اضافه کنید. دارچین جریان خون را در پوست افزایش می‌دهد و به کاهش خشکی آن کمک می‌کند. می‌توانید از مخلوط اسانس دارچین و چند قاشق غذاخوری وازلین یا روغن زیتون به‌عنوان ماسک برای درمان ترک‌خوردگی لب و خشکی پوست استفاده کنید.

دارچین، همچنین با حذف سلول‌های مرده، پوستی صاف و لطیف به شما هدیه می‌دهد. اگر از خشکی شدید پوست رنج می‌برید، می‌توانید با مخلوط کردن نمک، روغن زیتون، روغن بادام، عسل و دارچین، یک اسکراب بی‌نظیر درست کنید. این مخلوط را مستقیماً روی پوست خود استفاده کنید و در عرض چند هفته تفاوت را به چشم ببینید.

گاهی خشکی پوست در اثر زندگی در مناطق جغرافیایی خاص مانند مناطق کویری با آفتاب‌های سوزان رخ می‌دهد که باد و آفتاب و خشکی هوا دست به دست هم می‌دهند تا پوست را خشک و لکه‌دار کنند. همان‌طور که در بالا گفتیم، دارچین دارای خواص ضدقارچی و ضدباکتریایی قوی است و با کمک همین خواص به روشن شدن رنگ پوست و کاهش لکه‌های ناشی از آفتاب‌سوختگی، لکه‌های ناشی از خشکی و سایر لکه‌های تیره کمک می‌کند.

خواص دارچین برای درمان اگزما

خواص دارچین برای درمان اگزما

اگزما یک مشکل پوستی خاص است که باعث خشکی، قرمزی و التهاب پوست می‌شود. شایع‌ترین مشکل پوستی ناشی از اگزما و خشکی، درماتیت آتوپیک است. وقتی سیستم ایمنی بدن نسبت به یک محرک یا آلرژن بیش از حد واکنش نشان می‌دهد، اغلب منجر به اگزما خواهد شد. اگزما می‌تواند یک بیماری پوستی تحریک‌کننده باشد اما مطالعات نشان داده است افرادی که از این بیماری رنج می‌برند با استفاده از پودر دارچین مخلوط با عسل تسکین یافته‌اند. با این‌حال، از آن‌جایی که دارچین یک ادویه قوی است، می‌تواند باعث تحریک پوست هم شود و به‌همین دلیل، برای استفاده روزانه توصیه نمی‌شود. پیشنهاد ما این است که همیشه قبل از استفاده از آن در هر نقطه از بدن، به‌خصوص روی صورت، آزمایش پچ روی مچ دست را انجام دهید.

حتما بخوانید  ترکیب سبزی قورمه سبزی رستورانی‌

خواص دارچین برای تقویت پوست

خواص چوب دارچین برای پوست بسیار زیاد و متنوع هستند. در ادامه به توضیحاتی درباره برخی دیگر از خواص این ادویه گرم، معطر و پرطرفدار خواهیم پرداخت.

کاهش علائم پیری به کمک دارچین

دارچین دارای خواص ضدپیری و آنتی‌اکسیدانی قوی است که به پیشگیری و کاهش علائم پیری زودرس کمک می‌کند. همچنین، تولید کلاژن را افزایش می‌دهد و در بازسازی و احیای سلول‌ها نیز نقش اساسی دارد. دارچین با نفوذدادن دوز بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها به پوست از آن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد و ایجاد چین و چروک محافظت می‌کند.

یکدست شدن بافت پوست با کمک دارچین

اگر پوست کدر، خشک یا بی‌حالی دارید، می‌توانید از دارچین برای یکدست شدن و درخشندگی رنگ پوست استفاده کنید. یکی از خواص چوب دارچین برای پوست این است که می‌تواند به صاف شدن بافت پوست و حذف سلول‌های مرده کمک کند تا پوست شما روشن‌تر و یکدست‌تر به‌نظر برسد. خواص ضدعفونی کنندگی دارچین برای پاکسازی منافذ نیز شناخته شده است که با کمک همین خواص به پوست شما درخشندگی طبیعی و فرم خامه‌ای می‌بخشد.

لایه‌برداری پوست با کمک دارچین

اگر لکه‌های پوست شما ناشی از خشکی و زبری باشند، می‌توانید روی خواص چوب دارچین برای پوست حساب کنید. کافی است با کمک دارچین یک اسکراب بسازید و پوست‌تان را لایه‌برداری کنید تا دوباره صاف، نرم و مخملی شود. اسکراب‌های دم‌کرده دارچین لایه‌بردارهای خوبی هستند و با از بین‌بردن سلول‌های خشک و مرده باعث صافی و یکدستی پوست صورت می‌شوند.

طرز تهیه ماسک دارچین

خواص دارچین برای تقویت مو

مصرف منظم دارچین می‌تواند به تقویت موهای سر و جلوگیری از ریزش مو کمک کند. این ترکیبات دارچین می‌توانند به حفظ سلامت مو، جلوگیری از التهاب پوست سر و بهبود چربی‌رسانی به موها کمک کنند. همچنین، تقویت جریان خون به فولیکول‌های مو می‌تواند سلامت موها را تقویت کرده و از ریزش مو جلوگیری نماید.

اگر می‌خواهید از خواص دارچین برای تقویت موهای سر خود بهره‌برداری کنید، می‌توانید آن را به عنوان یکی از اجزای رژیم غذایی‌تان در نظر بگیرید یا از مکمل‌های دارچین استفاده کنید. به همین ترتیب، مشورت با پزشک قبل از شروع هر تغییری در رژیم غذایی یا مصرف مکمل بهترین راه است تا اطمینان حاصل کنید که این تغییرات مناسب و بدون هیچگونه تداخل با وضعیت سلامتی شماست.

حتما بخوانید  طرز تهیه ادویه بندری

طرز تهیه ماسک دارچین

اگر می‌خواهید بافت پوست‌تان را بهبود ببخشید و لکه‌های تیره آن را از بین ببرید، دارچین می‌تواند به شما کمک کند. خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی دارچین در بهبود ظاهر پوست موثر است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که با کمی ماست، پودر دارچین، موز له‌شده و آبلیمو یک ماسک غلیظ درست کنید و روی تمام صورت بمالید و اجازه دهید خشک شود. سپس آن را با آب ولرم بشویید تا پوستی صاف و درخشان داشته باشید.

طبیعت دارچین تند و گرم است و به‌همین دلیل بسیاری از افراد در چین و هندوستان از آن برای حجیم کردن لب‌های خود استفاده می‌کنند. ماسک روغن زیتون و روغن دارچین نه‌تنها لب‌های نرم‌تر و صاف‌تری به شما می‌دهد، بلکه باعث می‌شود که به‌طور موقت پرتر به نظر برسند. بسیاری از پرکننده‌های لب موجود در بازار حاوی دارچین و نعناع فلفلی در ترکیبات اصلی خود هستند.

یکی از خواص چوب دارچین برای پوست استفاده به‌عنوان یک لایه‌بردار عالی برای از بین‌بردن سلول‌های مرده پوست است. استفاده از ماسک اسکراب دارچین روی پاها می‌تواند به حذف سلول‌های مرده پوست و بازگرداندن نرمی آن‌ها کمک کند. برای تهیه این ماسک کافی است پودر دارچین را با نمک دریا، عسل و روغن زیتون مخلوط کنید و پاهای خود را با این مخلوط ماساژ دهید. بگذارید ۱۵ دقیقه بماند و سپس بشویید. انجام این کار به‌طور منظم از آلودی به قارچ پا نیز جلوگیری می‌کند.

برای پاکسازی کامل پوست سر هم می‌توانید از فواید ماسک دارچین بهره‌مند شوید. با مخلوطی از پودر دارچین، روغن زیتون گرم و یک قاشق غذاخوری عسل، خمیر درست کنید و با نوک انگشتان خود پوست سر را ماساژ دهید و بعد از ۱۵ دقیقه با شامپوی ملایم بشویید.

سخن پایانی

شاید کمتر کسی از خواص چوب دارچین برای پوست باخبر باشد اما واقعیت این است که این ادویه معطر از فواید زیادی برای پوست برخوردار است که از آن جمله می‌توان به رفع عفونت‌های پوستی، رفع جوش و آکنه، رطوبت‌رسانی، درمان خشکی، درمان چین و چروک، جلوگیری از پیری زودرس، درمان اگزما، روشن شدن و یکدستی بافت پوست و لایه‌برداری آن اشاره کرد. شما چه تجربه‌ای از مصرف دارچین یا ماسک و روغن دارچین برای پوست‌تان دارید؟ لطفا با ما درمیان بگذارید.

۲ دیدگاه برای “خواص چوب دارچین برای پوست و صورت

  1. آرمین محمدپور گفته:

    وهمینطور مصرف دارچین می تواند به تقویت عروق پوستی کمک کند و نقش مثبتی در بهبود سلامت عروق و رساندن مواد مغذی به پوست ایفا کند

  2. فاطمه قاسمی گفته:

    تا اونجایی که من فهمیدم به طور کلی مصرف یا استفاده از دارچین می‌تواند به تقویت موها و پوست کمک کند و به بهبود سلامت آنها منجر شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *